söndag 11 mars 2007

Tengroth på DVD

Tillgängligheten på Tengroths filmframträdanden är inte över sig god: den enda film som vid dags dato går att köpa på DVD är Ingmar Bergmans "Törst", utgiven av Svensk Filmindustri 2005 - där författarinnan spelar rollen som den nerviga och stökiga Viola och agerar i olika scener mot Sif Ruud, Sven-Eric Gamble, Hasse Ekman och Mimi Nelson. Däremot spelas Tengroths "jag" i boken Törst av Eva Henning.

Även "kvalitetsdistributören" Criterion kommer under våren 2007 att släppa Törst i en samlingsbox med fem tidiga Bergmanfilmer: "Early Bergman". Den engelska titeln är "Thirst" medan filmen i USA även gått under titeln "Three strange loves".

En annorlunda möjlighet att se Tengroth finns i en annan av Bergmans filmer: "Smultronstället" (1957) där Gunnar Sjöberg och Gunnel Broström spelar ingenjör Sten Alman med hustru Berit, en för samtiden uppenbar nidbild av paret Ahlgren-Tengroth.

I den moderna filmen återkommer Tengroth i Martina Edoh Holtermanns kortfilm "Lida pin" (1998) som är baserad på en av texterna i boken Nattportier. Här spelas rollerna av Viveka Seldahl, Melinda Kinnaman och Andreas Mattsson. Det är dock tveksamt om filmen finns tillgänglig. Regissören är numera känd som Martina Bigert och fick nyligen rätt mycket stryk för sin långfilm "Allt om min buske" (2007).

1 kommentar:

Anonym sa...

Allt om min buske var en egensinnig film som jag tror att inte många förstod sig på ...Jag gick och såg den och blev mycket positivt överraskad. Djärv udda humor och var sällsynt vackert inramad! Hon hör nog till de som kommer att bli uppskattad om några år.