Tengroths sista filmroll blev som fru Britt Wikner i Hasse Ekmans formidabla mästerverk Flicka och hyacinter (1950). Herr och fru Wikner bor fem trappor upp Olofsgatan 13, i lägenheten mittemot huvudpersonen Dagmar Brink. Olofsgatan är den korta stockholmsgata som går mellan Kungsgatan och Adolf Fredriks kyrkogård. Nr. 13 är det sista huset på vänster hand i hörnet av Adolf Fredriks kyrkogata.
Rollen som fru Wikner är på inget sätt en huvudroll men den löper filmen igenom och den avslutande scenen och repliken är Tengroths. Maken Anders Wikner, spelad av Ulf Palme, är författare, ligger mest ovanpå när inte filmens manus tvingar ut honom på stan. Hans fru, enligt egen uppgift "reklamchef" på bokförlag, ägnar kvällarna åt att renskriva makens författarmödor. Se där en kvinnoroll! (Lite motsvarande Tengroths egen roll som maka åt den danske politikern Jens Otto Krag vid samma tid.)
Ekmans film är i alla hänseenden lysande: varje bild, varje replik, varje skådespelarinsats. Vilken final för Tengroths filmkarriär! Men varför slutade hon? Det finns ett vida spritt yttrande om att hon var trött på att vara en "blus full med bröst", trött på att gå i forsen när hon blivit med barn. Men det var ju inte alls den typen av roller hon gjorde mot slutet.
Däremot spelade naturligtvis flytten till Danmark efter giftermålet med Jens Otto Krag - och senare U.S.A. - in. Den osignerade, och kortfattade, Tengrothbiografin på Svenska Filminstitutets databas Svensk filmdatabas nämner även hennes svåra sjukdom som diagnosticerades under vistelsen i Amerika.
Dessutom var hon ju vid denna tid nybliven succé-/skandalförfattare, med sin tredje bok på väg. Kanske lätt att byta spår i ett sådant läge.
Men vad den verkliga anledningen nu än var, se filmen om tillfälle ges! Mikaela Kindblom skriver om den i en nyutkommen bok, Våra drömmars stad (Stockholmia, 2006). Tidskriften Filmkonst har gett ut filmens manus Flicka & hyacinter. Manuskriptet (Filmkonst nr 90, 2004), där anges dock gatuadressen till nr. 18 och Wikners heter Holmsens. I den danska filmtidskriften Kosmorama publicerades 2002 en längre analys av filmen: Flicka och hyacinter - en film noir om moderne tidsånd og afvigende seksualitet i Sverige anno 1950 skriven Maria Krokstäde.
Och, slutligen, för den som älskar Karl Arne Holmsten finns här en riktig karamell att suga på!
[Gatubild: www.hitta.se]
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar