En av mellankrigstidens främsta fotografer i Stockholm var - kanske - lite oväntat en kvinna, Channo Riwkin a.k.a. Anna Riwkin (1908-1970). Hon var ett av många barn i en ryskjudisk familj som uppenbarligen tillhörde den tidens kontinentala skikt som rörde sig otvunget mellan Ryssland, Tyskland och slutligen Sverige där man etablerade sig under slutet av 1920-talet.
Medan modern mest verkat underhålla sina kontakter med olika älskare både här och där uppmuntrade pappan, affärsmannen Alexander Riwkin, barnen att närma sig den kulturella sfären. Anna startade som dansare men hamnade rätt snart som assistent hos hovfotograf Moisé Benkow och då denne hellre svepte runt på krogen än plaskade med framkallningsvätskorna fick unga Anna lära sig yrket från grunden. Dåtidens teaterstjärnor passerade ateljén och Anna fick med tiden användbara kontaktytor.
Snart öppnade hon eget: Ateljé Riwkin, ursprungligen på Bellmansgatan 20, därefter på Odengatan 43, och sedan, från årsskiftet 1936/37, stilfullt etablerad på Kungsgatan 37 ovanför biografen Royal vid korsningen Sveavägen. Det dåtida moderna Stockholms absoluta centrum! Genom en av sina bröder som var involverad i samtidens unga litteratursväng hade Anna fått chansen att fotografera dåtidens coming men och på den vägen bar det av. Snabbt utvecklades hon till en av de främsta porträttfotografer vi haft, liksom dansfotot som blev en av hennes specialiteter. Men allt var inte bara ateljé och dekor, hon gjorde även reportage från såväl landets provinser som i utlandet och var aktiv långt in i vår tid.
Men, som sagt, det var som porträttfotograf som hade sin storhet. Moderna muséet presenterade hennes verk för ett antal år sedan och i samband med den utställningen kom katalogen Anna Riwkin: porträtt av en fotograf (Stockholm, 2004) redigerad av Leif Wigh. Den går fortfarande att få tag i genom muséets butik till ett mycket förmånligt pris och innehåller en uppsjö lysande porträtt i påkostat tryck. Här passerar storheter som Gunnar Ekelöf, Harry Martinsson, Erik Asklund, Hjalmar Söderberg, Karin Boye utöver internationella namn som Salvador Dali och André Breton. Från dansens värld sveper Carina Ari, Birgit Åkesson och Birgit Cullberg över sidorna...you name 'em. Även sådana som nämnts i dessa spalter: Karin Kavli, Karl Gerhard, Ingrid Bergman, Annalisa Ericson och Sture Lagerwall. Bläddra och njut, men håll er huvudsakligen till bilderna, redaktörens text är amibitiös och detaljrik men tyvärr överdrivet rörig. Här hittar man också en utförlig kronologi och bibliografi för den som vill gå vidare.
Ett porträtt som inte passerade utställningskommissariens nålsöga var tyvärr vår huvudfigur som någon gång, förmodligen under 1936 avporträtterades med stor sannolikhet i den något omoderna och ouppvärmda ateljén på Odengatan. Birgit låter sig dock inte bekomma utan visar upp sig i tjusig kreation och bilder från denna sittning går genom pressen under den här tiden. Ovan syns ett signerat fotografi, här hårdlanserades minsann stjärnan i tidens mode.
Riwkin fotograferade långt in på 1960-talet då hon fortfarande som en sorts pre-Amelia Adamo-lookalike förevigade de gestalter som passerade synfältet för oss tacksamma efterföljande. En stor stjärnas stora gärning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar