onsdag 18 april 2007

Enander och Tengroth

Stod igår inne på Bok-Skotten i hörnet Mäster Samuelsgatan/Regeringsgatan och smygläste delar av Enanders nya bok. Inte var dag man bläddrar i ett nyutkommet verk med Tengroth i personregistret! Här figurerar hon - alas - i en kortare essä om Stig Ahlgren. En text som vad jag där, ouppkopplad, tyckte mig kunna identifiera som i stort sett densamma som den Enander lagt ut som kommentar på Errata. "Men, för all del, jag kan ha fel." som poeten sa. Trist var det hur som helst: hennes enda funktion är rollen som en bortskämd bitch, som trycker ner Ahlgren i tofflorna, knuffar honom bort från litteraturens lysande stig och gör honom till ett knaprande vrak! Vi får se om jag skaffar hem boken, förhoppningsvis hittar jag då en nyans i berättelsen som tvingar mig att revidera ovanstående första intryck. Men jag betvivlar det.

Inga kommentarer: