onsdag 9 maj 2007

Tomas Lidbeck

Lidbecks helfärska bok De bortglömda författarnas bibliotek (BTJ Förlag, 2007) är i (min) hamn! Den består av ett antal - 21 - presentationer av svenskspråkiga författare som enligt författaren får allt svårare av synas i dagens litterära trängsel. Om man raskt bläddrar fram till Tengroth får man en åttasidig presentation av författarskapet. Böckerna presenteras och diskuteras i viss mån liksom porträtten av makarna, framför allt beskrivningen av Krag i olika versioner. Journalistiken nämns men knappt mer.
Han ställer också, hedervärt, frågan varför Tengroth glömts bort av den samtida kvinnorörelsen.

I mycket liknar genomgången Ströanders, som också redovisas i den två punkter korta litteraturlistan, även om jag nog tycker Ströander hade mer must och geist i sin redogörelse. Men, det får inte glömmas, den här bokens tema innefattar även tjugo andra nödlidande, så ingen onödigt lång skugga skall falla över Lidbeck. Jag skall snart kasta mig in i andra namn som lockar: Stina Aronson, Folke Dahlberg, Walter Ljungquist (då och då manusskrivare till Hasse Ekman!), Eva Neander, Mirjam Tuominen: en eloge till Lidbeck!

En eloge går dock knappast till förlaget BTJ! I samma leverans som Lidbeck kom även - länge efterlängtad, lika länge eftersökt! - Olle Thörnvalls essäbok På och utanför kartan (ellerströms, 2006) som även den tar upp så kallade bortglömda författare (populärt just nu: skrev inte Enander om delvis samma sak? Men Thörnvall var först).

Nåväl, båda böckerna är lika i utförandet, sidantal, storlek, inbindning. BTJ har i och för sig fyra glansiga blad i mitten med svartvita, rätt ordinära, foton på författarna. Ändå kostar BTJ-boken en och halv gånger så mycket! Nästan 300 spänn för en sketen häftad bok i pocketformat och då är BTJ ändå en (relativt) stabil och trygg organisation! Till skillnad, antar jag, mot vad jag uppfattar som en mindre farkost på ett stormande hav: ellerströms. Dessutom är Thörnvalls bok en härlig, lockande trycksak, något man bara genom att titta och känna på, böja lite på, vet att den blir en läsupplevelse! Till och med källförteckningen är som poesi. Boken tar upp, vad jag förstår, Kerstin Tibell, Bertil Gedda, K. Sivert Lindberg, Irmelin Fritzell och Solveig Johs - samtliga ännu helt oskrivna blad för mig. Men eftersom inte fru Tengroth skymtar någonstans försvinner nog, tyvärr, i och med detta Thörnvall ur denna historia... Tills vidare i alla fall.

Inga kommentarer: